понедељак, 11. јул 2011.

FROM BEYOND (1986)


 ***
3-

Nabavio sam FROM BEYOND na DVD-u sa obiljem finih dodataka, pa ga najzad reprizirah u tom obliku. Iako mi film lepše izgleda i zvuči nego na bilo koje ranije gledanje, u suštini nisam promenio sud o njemu. Svakako se radi o znatno slabijem filmu od REANIMATORA, i to iz sledećih razloga: 
-REANIMATORA je Lavkraft pisao maltene iz zezanja, bez većih ambicija, pa je tu sasvim OK bilo sa još više humora i groteske obraditi njegovu priču; avaj, FROM BEYOND je ozbiljno intonirana HPL priča, koja je ovde višestruko vulgarizovana i banalizovana – ozbiljna tematika neozbiljno je tretirana! Jezivi nagoveštaji u prologu smesta se relativizuju i izvrgavaju ruglu kad se pojavi karikaturalna debela susetka sa papilotnama i pudlicom. Intelektualno potentni nagoveštaji o moćima ljudske percepcije, evolucije i prodiranja na 'onu stranu' banalizuju se kada se sva ta naklapanja pretvore u alibi za malo nemaštovitog SM-a.
-Osnovna postavka je krajnje neubedljiva čak i za jedan low budget B-movie: čovek osumnjičen za ubistvo ladno može da ode iz ludnice u kuću zločina (?) u pratnji samo JEDNE (mlade) doktorke i SAMO JEDNOG PAJKANA (koji spava u narandžastim kupaćim gaćama)! Dajte, molim vas! U kom to univerzumu? Ako su već želeli da nas nateraju da progutamo nešto tako bezvezno, valjalo je barem da osumnjičenog prati NEKOLIKO pajkana i doktora, kako bi bilo više mesa za žrtvovanje stvorovima s one strane, što bi barem film učinilo dinamičnijim i zabavnijim. Ali ne: samo njih troje odlaze u kuću, i sve što se tamo zbiva KRAJNJE je nategnuto. 
-Film ne koristi na najbolji način potencijale ni premise (to već rekoh gore), ni glavnih glumaca, a pre svega Džefrija Kombsa (koji, praktično, nema nikakvu ulogu, krajnje je nedefinisan kao lik).   
-Budget je previše očigledno prenizak, i to baš smeta: svi enterijeri, sve sobe, svi hodnici, sve kuće... deluju suviše svedeno, jeftino.
-Završetak je anti-klimaks u kome se glavni junak praktično zaboravi (a i do tada je bio prilično bezličan i sporedan), a nemaštoviti 'punch-line' pripada sporednoj junakinji. 
-Ako se već išlo sa tim sex-appeal fazonom, trebalo ga je barem još više potencirati: ovako kako jeste, film je nepotrebno rasplinut tim SM prenemaganjem od koga ništa naročito ne biva, i zbog čega bez veze oscilira u tonu, što je u hororu primarni greh! Sexualna horor pretnja je mnogo bolje bila realizovana sa bezglavim doktorom u REANIMATORU – iako je perverzni mutirani dr Pretorijus u FROM BEYOND posedovao mnogo veće potencijale za sexualnu (zlo)upotrebu zarobljene junakinje (sa pipcima, jezikom, mutiranim organima...). 
-Najzad, iako su efekti maski i monstruma uglavnom odlični, i dobro se drže i danas, 20 godina kasnije, imam utisak da je previše para i pažnje otišlo na njih, a premalo na priču. Rezultat je da su oni pojeli i budget i priču i film, a neki od njih su previše dobri i originalni da bi bili protraćeni na par sekundi filmskog vremena. Drugim rečima, kad je već sav $$$ otišao na njih, voleo bih da su te kreature još više i bolje exploatisane filmskom minutažom. No, zbog unikatnog i retko viđenog dizajna i izvedbe, sklon sam i izvesnoj blagonaklonosti prema filmu u kome su ti efekti i najveći kvalitet, i najveća prepreka još većem kvalitetu (da su upotrebljeni da podupru priču, umesto kao ovde – da je skroz zamene!)
Zbog svih gorenavedenih razloga, FROM BEYOND ipak ostaje na klimavoj trojci, dok se REANIMATOR šepuri sa solidnom, tek neznatno labavom četvorkom.