izabrana dela

izabrana dela

уторак, 05. септембар 2017.

TWIN PEAKS: FIRE WALK WITH ME (1992)


*** 
3

            Upravo je završena III sezona Tvin Piksa. Nisam oduševljen kako je to „okončano“, ali trebaće mi koji dan da sredim i sročim sve svoje misli i impresije o ovoj sezoni, i o tome šta mislim o tom i takvom (ne)kraju. Do tada, evo nečega što sam pre neki dan, pre finala serije, napisao o filmu-prikvelu - Tvin Piks: Vatro, hodaj sa mnom. To je dobra priprema za osvrt na seriju jer a) poslednja sezona se više i dublje naslanja na ovaj film negoli na prve dve sezone i b) jer imam umnogome srodne probleme sa filmom i sa III sezonom, pa će priča o ovom filmu biti dobar uvod za priču o seriji.


            Priznajem, za razliku od serije, nije mi se taj filmski prikvel svideo, onih dana. I stojim iza toga, to je bila legitimna i opravdana reakcija, iako film danas poštujem i volim nešto više. Mislim da sam mu na prvo gledanje dao 3- a danas je to jaka trojka.
            Ne, nije stvar bila u izneverenim očekivanjima, u smislu: dajte mi moje pite od višanja i svršavanje u kafu i luckastu Lusi i blentavu Nejdin i Babu s Kladom i more-of-the-same krimi-sapunicu s dvije žlice NLO-a i koječega. Ne.
            Poštujem ludačku hrabrost da se, posle relativno benigne serije, gde su mrakovi bili ublaženi sapunom i šećerom i poluparodijom, zaroni u gnusobu do balčaka, sa skoro nimalo luckaste ekscentričnosti. Avaj, to nije bilo urađeno dovoljno spretno.
            Moja tri glavna problema sa tim filmom su, ovim redom:
            1) Uvodni deo, sa FBI agentima koji se pojavljuju i nestaju a niko ne zna za čije babe zdravlje i čemu sve to.  
Previše se vremena troši s onim Česterom Dezmondom kojeg u III sezoni jedva jednom ako uzgred pomenuše: nije zaslužio čak ni jednu rečenicu samo za sebe, a u filmu nam jede skoro pola sata! Njega imamo gledati kako se maje tamo-vamo i zamlaćuje sa ruralnim pajkanima i čičama i još koješta – samo da bi naprasno iščezao, niko ne zna gde ni zašto. Ostali samo dugmići. Odnosno, prsten (nejasnog porekla, namene, funkcije...) A onda uleti Bouvi, padne s neba, probrblja 5-6 nebuloznih fraza, pa nestane i on.  
Izvin'te što je to sve, pre 25 godina, delovalo krajnje proizvoljno i iritirajuće uninvolving. Sad, kad se taj film posmatra kao jedna EPIZODA unutar SERIJE, to manje smeta, ali da me zajebete s tim „Ako ti je nejasno i bzvz sad, sačekaj DVAJES PET GODINA pa će ti biti maaalo jasnije i bolje! Možda!“ Ovaj film je apsolutno besmislen ako se gleda sam po sebi, a sa dobrim filmovima to nije tako, čak i ako zahtevaju neko predznanje ili vezu s nečim što im je prethodilo. Mora to da ima neku dozu zaokruženosti, ne mogu stvari da se nabacuju niotkuda i da isto tako započinju pa nikuda ne vode...
A čak i ako prihvatimo tu temporalnu ogradu, kao „Pih, šta ste zapeli da vam sve bude jasno ODMAH, pa lepo su rekli da će doći za četvrt veka, isto ko Psiho-Vučićev boljitak – gde vam je (s)trpljenje?!“ – opet nam ostaju sledeći problemi:
a) Čester je bledo-nepostojeć kao lik, a  tu je, donekle, moram priznati, i kasting omanuo: onaj crooner je trebalo da ostane i croonuje svoje ljigave baladice za MTV a ne da oblači glumačko odelo!;
b) Scena u kojoj se uvodi fraza „Blue Rose“, u kojoj otkačena iskreveljena pantomimičarka (?!) na aerodromu FBI agentu pokazuje niz signala i simbola – to je neodbranjivi upliv zaista kretenskog non sequitura (pa makar ga kasnije i dešifrovali).
c) Trtljanje o Džudi, za koju ni u seriji, čak ni 25 godina kasnije, nećemo da vidimo ko je i šta je i zašto Bouvi neće ni da govori o njoj. (Nije da je to u filmu delovalo kao više od jedne u nizu bezveznjački usiljenih otkačenosti – ali posle nam se u seriji duvalo u gajde kako je ta Džudi strašno važna, pa opet, na kraju, ispade patka.)

            2) Previše je valjanja u psiho-mraku i boleščini, a bez pravog smisla i payoffa: previše je scena koje su samo neprijatne i mučne, ali nejasno je čemu to toliko prolongirano mučenje.  
U redu, shvatili smo još u seriji: incest, droga, sex, ovo ono, ali moraju li nam se nosevi baš trljati u sve to, pa još toliko dugo, predugo? Moglo je sve to i malo kraće (a vala, i zanimljivije, više involving).  
Scena Lorinog potonuća u onom crvenom baru (zajedno sa Donom), njeno valjanje s kamiondžijama itd. sve to traje predugo i previše je mučno, bolesno toliko da tu, i jedino tu, imam dilemu oko Linčovog mentalnog zdravlja i umetničke motivacije – odnosno, na ivici sam da pomislim kako je tu čiča izgubio samokontrolu i kamerom silovao Loru Palmer još jednom, umesto njenog ćaleta. Ukratko, „uvidi“ i „poente“ do kojih se došlo tako mučnim i nezanimljivim putem, po meni, nevredni su tog trnovitog puta. Plus, tu me je i Lora kao lik izgubila, tu sam prestao da saučestvujem s njom, da je žalim, i počeo (protivno nameri autora? a svakako protivno mojoj nameri) da mislim – okej, fufice, ako je to ono što želiš, onda si to i dobila...

            3) Kao i većina prikvela, i ovaj je fundamentalno okrnjen time što se – po definiciji – bavi onim što je bilo PRE, a uvek je zanimljivije ono što biva POSLE.  
Naravno, u teoriji, možda se ponekad i može naći nešto stvarno zanimljivo u prošlosti što vredi da se ide UNAZAD pa da se time bavi, ali u praksi, u ovom slučaju, takvo što nije nađeno. Kraj već znamo, ubicu znamo, okolnosti slutimo i naziremo već u seriji, i sad snimati film kako bismo u sitna crevca videli svaku muku i svaku patnju Lore Palmer u njenim zadnjim danima – nekako, čini mi se to nevrednim priče, a svakako nevrednim TOLIKOG truda. Ali, hej, barem je čiča-Linč dobio priliku da ovde najzad ogoli Lorine sise, što na TV-u, tada, nije smeo...
Umesto da se razvija dalje mitologija, da se širi priča na filmskom platnu, ovde imamo jednu predugačku i premučnu i nedovoljno zanimljivu DIGRESIJU koja je, da stvari budu još gore, prošarana obilatim dozama detalja i aluzija koji su iritirajuće, frustrirajuće neprobojni i besmisleni: dolaze niotkuda i nigde ne vode. Trpaju se tu i garmonbozije (!) i skakućući čoveci (?) i sprat iznad prodavnice sitne robe (!) i prljave drvoseče (?!) i nekakvo prstenje za koje se ne zna dal štiti od zla ili zlo donosi (ili i jedno i drugo, kako mu ćune) i jednoruki čovek (kogod-štagod on bio) koji urla nerazumljive stvari na semaforu i još trista čuda koja, tada i tu, imaju vrlo malo smisla – ali barem deluju intrigantnije od prizemne propasti tamo neke nesrećne cure.
No, umesto da se njima bavi, film najradije većinu svog predugog vremena provodi uz raspalu, nadrogiranu, prokurvanu i od-oca-razvaljenu Loru, iako ćemo i tu, kao i za 300 drugih detalja zapleta u ovom filmu, morati da čekamo ČETVRT VEKA (!) e ne bi li nam se (možda!) reklo zašto je baš Lora toliko posebna, budući da nam film (i prethodna serija) nisu dali ni najmanjeg nagoveštaja. Ukratko, i po ovom pitanju kao i po mnogo drugih, vezanih za ovaj film, može se slobodno reći: WHY SHOULD I CARE?!
            Ponešto od ovoga jeste nam blago pojašnjeno u III sezoni, koja se pojavila tek onda kada su skoro svi digli ruke od mogućnosti da se ona ikada desi, pa su pojedine rupe delimično zamazane gipsom (po principu „drži vodu dok majstori odu“), ali većina toga se na kraju (spojler!) ispostavi kao nekonsekventno brbljanje, bulažnjenje, mistifikacija bez značenja ili pak poente i smisla. Većina onoga što je u filmu delovalo kao misterija u seriji nam ipak nije retroaktivno osmišljeno niti je njome i film učinjen boljim.
            Budući da ovaj u svoje vreme opšteomraženi i popljuvani film danas ima status skrajnutog, neshvaćenog klasika, veći deo teksta posvetio sam njegovim problemima, zbog toga što smatram da greše jednako i oni koji su ga (previše) pljuvali, ali i oni koji bi danas da ga proglase remek-delom koje je bilo ispred svog vremena. E, pa, nije. Karpenterov STVOR je bio ispred svog vremena i stradao je na blagajnama i kod kritike zato što tadašnja percepcija nije bila prilagođena njegovim radikalnim pomacima kako u tretmanu ljudskih aktera tako, još snažnije, u tretmanu monstruoznog. STVOR je remek-delo koje je bez ikakve svoje krivice umalo upropastilo karijeru svog tvorca i ostavilo mu ožiljak od kojeg se nikad nije sasvim oporavio niti ga je zaboravio. 
Linč je, takođe, bio ozbiljno uzdrman užasno lošim prijemom svoje VATRE, ali –uz sve moje poštovanje njegovih kvaliteta- mora se reći da taj film NIJE „ispred svog vremena“, jer on bi isto tako (loše) prošao u bilo kom vremenu. Prosto, tako se to ne radi, loše je koncipirano u startu: predugačak i nedovoljno zanimljiv film (digresija) o stvarima koje smo već znali, pa još struktuiran tako da počinje predugačkim, zbunjujućim i iritirajuće opskurnim prologom sa tamo nekim uninvolving „likovima“ i dešavanjima koja prečesto prelaze granicu simpatično-ekscentričnog i ulaze u teritoriju „blesavilo zarad blesavljenja“ zbog čega su i serija i film s pravom često bili parodirani.
Ako se tome doda napadno antipatična „junakinja“ čije eratično (više nego erotično) ponašanje, ma čime izazvano, cedi poslednje kapi saučestvovanja i sažaljenja i neizbežno počinje da izaziva iritaciju i odbojnost, onda nam ostaje jedan čudno sklopljen film sa slabim motorom koji se trza i poskakuje i udara o zidove i koji je stvarno teško voleti kao celinu, uprkos pojedinim odličnim delovima.
U te delove spadaju izuzetna gluma Reja Vajsa, odlična Šeril Li i nekoliko zaista retko jezivih scena (mada su neke od boljih, bizarno, otpale iz filma i završile u MISSING PIECES, kao npr. ona iz prostorije iznad „prodavnice“). Pitam se nije li Mark Frost značajniji faktor u koktelu zvanom TVIN PIKS nego što mu se to priznaje (pošto svi kvalitete ove serije isključivo pripisuju Linču); jer, to bi poprilično objasnilo poludupasti polu-uspeh, odnosno polu-neuspeh ovog filma, budući da Frost na njemu nije radio zbog (na sreću, privremenog) neslaganja sa Linčom. Koliko shvatam, Frost je bio protiv da se ide u prošlost, da se pravi prikvel i da se dva sata gnjavi sa Lorinim gacanjem po blatu, i umesto toga hteo je da ide napred. Za moj groš, bio je u pravu. I nadam se da je Linču, kad su se pomirili i rešili da rade III sezonu zajedno, kazao „Told you so!“

38 коментара:

matoji је рекао...

Dobro elaborirane lose strane filma, koje se delom mogu primetiti i u III sezoni serije.

Барон Ракон је рекао...

You know shit from shinola!

Барон Ракон је рекао...

Постији опасност да се занемари порука фокусом на причу а она је у сликовним метафорама нпр.ФБИ истрага представља разум(мушки принцип) који у својој надмености ствара сенку(зло у шумама) која повређује Лору(женскост) и онда покушава да је спаси али не успева па бежи у илузију где је кривица пројектована на друге тако да њу не силује њен татко него зли индијански дух -
победа над злом је бајка као и онај рај на крају филма где су они заједно. У том смислу Линч можда свесно саботира наратив и обрачунава се са разумом а сам филм је субјективна раван и бави се једном душом док је у серији(првој) фокус на цео град,и наравно у овој новој је на Америку(атомска бомба је симбол врхунаца те ароганције разума на колективном нивоу) тако да није питање ко именом сања сан на крају него да ли га сања мушка или женска психа.

Барон Ракон је рекао...

Нисам знао да Тремонд не глуми глумица него права власница куће Палмерових+неки су препознали реалне натписе у задњој еп. тако да ипак није сан него ова димензија ђе смо ми да тако кажем...Линч је тај крај снимао пред целим комшилуком и сви су га знали сво време.
Размисли добро ако пишеш ривју јер има много знакова поред пута а ти си се одма затрчао да ти се не свиђа крај.

Dejan Ognjanovic је рекао...

ma pusti ti te tvoje filozofijade i teorije i sviranja kurcu - kraj serije je budalaština i tu nema spasa, nikakvi znakovi pored puta ni andrić lično iz groba da izađe ne mož ovo da izvadi!

milorad ignatovic је рекао...

Možda bi bilo najbolje seriju posmatrati kao Linčovo viđenje SAD i njihove deevolucije u zadnjih četvrt veka. Drugačije se jednostavno ne može razumeti.
Lora je izgubljena nevinost, FBI autistična birokratska osiguravajuća kuća, Gordon Kol napaljeni matori čudak koji možda nešto i juri a Albert više i ne govori pošto cinizam nema smisla i slično...

matoji је рекао...

Jedna bliska Linčova prijateljica, kada su je pitali o tumačenju njegovih filmova, rekla je da kad god neko izađe pred Linča sa svojim viđenjem nekog njegovog dela, on mu odgovori da je u pravu. Zbog toga sam ovde negde na blogu jednom napisao da su Linčovi filmovi interaktivni, tj. da traže i kreaciju gledaoca, a ne samo manje-više pasivnu konzumaciju. Zbog toga i Tvin Piks može da se čita na više načina ili da mu se učitava nešto što on prema zamisli autora uistinu nije. U poplavi raznorodnih objašnjenja smisla završnice treće sezone, koje možemo čitati ovih dana, izdvojio bih teoriju multiverzuma. Kuperovo putovanje u prošlost i spašavanje Lore menja budućnost, odnosno stvara paralelnu stvarnost. Detaljnije možete čitati ovde:
http://www.indiewire.com/2017/09/twin-peaks-finale-review-episode-18-part-18-david-lynch-recap-spoilers-1201872796/

Pitate se zbog čega se u skoro svakoj epizodi u scenama u Roadhouse-u uvode neki novi likovi da se posle toga više nikad ne spomenu. Možda iz tog razloga što je RH metafora tog multiverzuma. Svaka lična priča u ovoj masi nepoznatih ljudi, gostiju kluba, je jedna ravan postojanja bez kraja i početka, paralelna stvarnost konfrontirana u svojoj posebnosti prema uporednim stvarnostima.
Lorin vrisak na kraju je (opet kažem – možda) iznenadni blesak svesti o tome.

Барон Ракон је рекао...

Multiverzum nastao kao posledica cepanja i fragmentacije psihe usled jakih elektrošokova - trauma based mind control
Ne znam jel hoćemo da čekamo 25 godina na ovaj rivju?Vodio je beleške za svaku ep. ali mu je kraj pomrsio konce i sad mu je kriv kraj(а лепо је Фрост негде река да је ТП прича без краја),a lepo sam napisao još na početku u jednom kom. da ovo ne može da se rasplete a vi se ko oni ludi Amerikanci nadali nečemu do šesnaeste epizode ,ne slušate brata Crnogorca nego verujete svojim očima...dok držite dvogled naopačke.
Pustim ti ja malopre tv i tamo na onom pink rijalitiju jedno drvo govori nešto ukućanima a glas ko Majkov,kad se nisam šlogirao.

Milos Stojanovic је рекао...

Apsolutno se ne slazem nimalo sa ovim tvojim clankom. Film je daleko bolje i kvalitetnije uradjen od (stare) serije. Kazes bilo ti muka tokom gledanja filma. Pa film je o Lorinom zivotu, a on nije bio nimalo lep i prijatan. Film i ne treba da bude prijatan i zabavan, vec i treba da bude mucan, da osetis svu Lorinu patnju i bol na svojoj kozi. Zalim ako nisi saosecao sa njom, jer ja jesam skroz u toku gledanja filma. Isle mi i suze na oci u par navrata. Po meni, zajedno sa Mulhollandom i sad III sezonom Twin Peaksa, Lynchovo najsnaznije remek- delo!

Dejan Ognjanovic је рекао...

pa ok, vredi čuti i glas neslaganja, to je sasvim legitimno, a u ovom slučaju (linč uopšte i konkretni film naročito) - praktično neizbežno. nekima je VATRA golo govno, nekima je masterpiss, ja sam, eto, nekim čudom, ovde manje-više u sredini (mada sma bliže tome da je slab nego da je odličan). eh, da je samo lora imala brus u toj sceni, koliko bi film bio bolji... ;)

Jovanovic Boban је рекао...

Ghoule, odlicna recenzija. Sve na mestu.

Milos Stojanovic је рекао...

Mnogo veci problem od ovog filma je druga polovina II sezone koja je (izuzev finala) tesko smece

Dejan Ognjanovic је рекао...

s time se slažem, ali 1) tu linč ništa nije kriv jer nije on te epizode radio, i 2) linč je tu glavni krivac jer je napustio seriju da bi radio ono smeće, wild at heart, a ovo mu je izmaklo iz šaka, a kad se vratio, na kraju, bilo je dockan.

Milos Stojanovic је рекао...

Ja mislim da je Linc otisao iz inata jer mu se produkcija stalno mesala u posao i naterala ga da otkrije ubicu pre vremena, sto je i unistilo car serije.

Dejan Ognjanovic је рекао...

da je on stvarno od početka imao razrađenu ideju o tim 'ložama' i onostranim silama, mogao je lepo da nastavi seriju i posle famoznog otkrića lorinog ubice, jer ta serija nije običan whodunnit. ali problem je što se u to krenulo sa nejasnom idejom šta, o čemu, zbog čega, dokle, itd. a inventing as we go along nikad na duže staze ne daje dobre rezultate - a svakako ne zaokružene.

Барон Ракон је рекао...

Milos Stojanovic
Imaš i u 3.sezoni Dzejms-Evelin varijante kao u 2. zapravo sve scene iz 1.2.3.sezone su 'Dzejms i Evelin' kako sada stvari stoje ali nije nemoguće izvaditi situaciju ako se nastavi.
Sada stvari stoje ovako:
1. Ričard je tip sa F dijagnozom a to znači da je sve do poslednje scene u njegovoj glavi nači i Čalfont i Keri,Loru da i ne pominjem...

2. Kuper nije prošao test tj.nije se savršenom hrabrošću suočio sa Crnom Ložom
i sada je paklu gde prolazi te nivoe svesti,Bardo ravan što bi rekli u Tibetanskoj knjizi mrtvih - u tom slučaju Ričard bi mogao da bude njegova sledeća inkarnacija determinisana karmom...sad,da li je Keri možda Lorina inkarnacija?I kad kažem sledeća inkarnacija to ne znači budućnost.

Vladimir Jovanović је рекао...

Nisam oduševljen svim ovim, ko što reče Dejan, filozofijadama o trećoj sezoni i gledanjem u pasulj o tome šta je pisac hteo da hoće. Još sam manje oduševljen samom trećom sezonom. Nije me briga šta je pisac hteo da kaže, briga me šta je reditelj pokazao u slici i tonu, a pokazao je malo. Ako je hteo da filozofira, bolje da je seo i pisao eseje o sedmoj umetnosti, ili o paralelnim univerzijadama, o dobru i zlu, o snovima u snu, o čemu god... Prva sezona je u svoje vreme bila sveža i revolucionarna, a ovaj sadašnji Linč/Frostov uradak je tako dosadan da leči hroničnu nesanicu. Osma epizoda i povremeni hororični ekskursi nisu dovoljni da iskupe ostatak ove negledljivosti u kojoj su karikaturni likovi predani na milost i nemilost potpunom besmislu i gde vladajuće poetičko načelo glasi "anything goes". Ova mi sezona izgleda kao autoparodija samog Tvin Piksa, parodija parodije. Da nije sveg hajpa oko serije, ne verujem da bi mnogi junak izdržao da do kraja odgleda ovo silovanje gledaoca.

mgw је рекао...

Ghoul: 'ono smeće, wild at heart'

Uff... zaslužuješ dobro linčovanje zbog ovoga!


Baron - ajde povuci neku vezu za onaj, nama nepoznati, 'vision-fulfilling Biblical verse' iz Eraserheada, da se i tu prosvjetlimo.

Dejvid (Foster Wallace) on Twin Peaks Fire Walk With Me: “was actually the most morally ambitious thing a Lynch movie has ever tried to do,”

itd.

Milos Stojanovic је рекао...

Ljudi shvatite da je to David Lynch, a ne Stieven Spielberg i slicna komercijala na kakvu ste navikli. Lynch u svojim ostvarenjima nikad ne servira odgovore na tacnu, vec pusta ljude da sami sklope kockice. Pa zasto ste onda ocekivali da ce biti drugacije sa 3 sezonom?

Барон Ракон је рекао...

mgw
Ako je to Jov onda je jasno da je reč o iskušenjima,Linč je mislim u onoj knjizi ili negde reka da je otvorio Bibliju,pročitao neki deo i rekao sebi 'o ovome je ceo film'.On je inače Škorpija u podznaku(iskušenje) tako da verujem da je i TP o tome...ali kažem najbolje je to prikazano u Tibetanskoj knjizi mrtvih - a u staroj seriji imaš to vezano za Tibet kad Kuper gadja flaše..na jednom mestu pominju godinu zmije i bivola,dodaj tome i Linčova interesovanja za hinduizam,meditacije...Ja sam odavno čitao Tib.knjigu i preporučujem svakom ko voli Piks(mislim na pravu knjigu ne digitalnu koja prži mozak)
Sad,zašto je ova sezona tako sterilna u odnosu na prošle ne znam ali mislim da je on svesno to odlučio iz nekog razloga,da li nas kao publiku prevodi iz TP sna u ovaj naš san,jer ono na kraju je naš svet nije grad koji se zove Tvin Piks jer nema one table na ulazu u grad a i ne znam da li bi za jednu noć mogli da stignu tamo.Što se tiče Ričarda on izgleda kao hibrid dobrog
i lošeg Kupera,Keri dobre i loše Lore takodje,tako da su oni sada u nekoj 'Sivoj Loži'- ''the horse is the white of the eyes,and the dark within'' videsmo konja u Kerinoj kući,ima tu nešto...
Čalfont/Tremond su posmatrači,oni koji su svesni šta se dešava,a majka svih zala Judi mož biti mama Sofia mati Abraksasova(dualizam i vladar 365 nebesa),neki spekulišu da se Judi po izgovoru odnosi na Jevere,pošto drže Holivud... oni dalekovodi liče na znak sa prstena -'elektricitet' inače kad Bouvi tamo u filmu pominje Judi čini mi se da pita isto kao i Kuper na kraju
Ono što znamo iz Linčovih filmova je to da se stvari dešavaju u realnom svetu a uvrnute scene su obično doživljaji te stvarnosti koju proživljavaju sami likovi.

Beat Box је рекао...

Da li treca sezona moze da izvuce bar 4- po tvojim kriterijumima ocenjivanja?

Dejan Ognjanovic је рекао...

veoma mi je teško da u ovom trenutku numerički to izrazim jer sam istovremeno duboko razočaran poslednjim dvema epizodama, ali sam takođe bio oduševljen i dirnut i zaintrigiran većim delom onoga što je prethodilo. ali kad se sve sabere i oduzme, verovatno će ocena biti negde između 3+ i 4-.

post continental satyr је рекао...

Gulj, ti legitimno uzimaš FANOVU poziciju u čitanju teksta. Razočaran se takode legitimno, jer je njegova NAMERA bila da te razočara.

I to ne samo zato što se ubijanje Lore Palmer beskonačno ponavlja, kao pakleni krug sudbine iz LOST HIGHWAY, jer to smo razočarenje već doživeli.

Nego zato što je srušena fanova investicija u Agenta Kupera kao Odiseja koji može da promeni tok sudbine, a samim tim i mit o tome kako će zapadni Razum i zapadna Demokratija da spasu svet (Loru Palmer). Ne samo da projekat spasavanja nije uspeo, nego u samom početku on nije imao smisla - bila je to gnusna laž, da čovek može da odvoji dobro od zla, a Lora ionako nije imala VERE da traži milost od andjela, nego je stavila prsten misleći da će tako da si spasi svet od Boba. Prema tome celokupna zapadna misija, Prosvetiteljstvo, Kartezijanstvo, Puritanizam, Kapitalizam... sve je to teška podvala, pozorišna predstava koja vlastima služi da ostanu na vlasti.

Da ovaj zaključak ne izvlačim iz svog dupeta, može se jednostavno videti u sceni iz ep 17 gde se ispostavlja da tzv Bela Loža pomera Zlog Kupera, u kavezu, na tajmlajnu, čime je Bela Loža identifikovana kao mesto gde se INDUSTRIJSKI PROIZVODI borba dobra i zla (a koju nam onda serviraju u Ratovima Zvezda, u Gospodaru Prstenova, i u Diznijevim animacijama)...

E sad da li će fan da odluči da ga to interesuje, ili će da nastavi da gleda proizvedenu borbu dobra i zla, to je ono pitanje hoću li da popijem crvenu ili plavu pilulu - u suštini stvar izbora. Umetnost ionako ne može da promeni svet. A ako ode u kurac i cela planeta, NIJE ŠTETA.

Барон Ракон је рекао...

Мене занима да ли је Ричард уствари име Куперовог двијника кога гледасмо сво време,а ово на крају Купер који улази у свет двојника па га зато Линда замењује са Ричардом - текође је знаковита та изокренута музика на крају(на почетку нам је речено да треба да слушамо звуке)Треба такође правити разлику између тулпа које се производе(Дајен види своју тулпу не двојника) и двојника.А видели смо и двојника у црној ложи на почетку епизоде.

Обзиром да се у Линчовим филмовима врте све исти глумци не би ме чудило да на крају сними нешто што увезује све његове филмове,мада има тога и овђе... волео бих да видим то.

Milos Stojanovic је рекао...

Linc je izjavio da vise nece snimati filmove, tako da je ova III sezona Twin Peaksa zadnje sto smo od njega gledali.

post continental satyr је рекао...

Barone Rakone, i ja mislim da je sve Ricardov san, ali je pravo pitanje ZASTO RICARD ostaje izmesten, ne vidimo ga, odsutan je. Ja mislim da je odgovor to sto poenta uopste nije u sanjarenju, nego u budjenju, u preuzimanju odgovornosti za svoju sudbinu.

matoji је рекао...

Verovatno znate da je u Kulturnom centru Beograda trenutno aktuelna izložba Linčovih fotomontaža. Štaviše, večeras će u sali u Kolarčevoj Linč biti i dostupan preko video linka, pa oni koji žive u blizini mogu da dođu i da ga lično pitaju šta se, dovraga, desilo u Tvin Piksu;)
http://www.politika.rs/scc/clanak/388572/Male-price-Dejvida-Linca

n14d је рекао...

Dr Ghoule, daj majke ti, moderisi komentare. Ljudi se izgubili u ghetto verzijama politickih i psihoanalitickih analiza.

Mada sve to moze da bude i dobar materijal za zbirku komentara grupisanih po oblastima "Twin Peaks i Trocki", "Razmisljanja o vrhovima blizancima: citanje Twin Peaks-a po Evolinom kljucu", "25 godina ropstva" itd.

Sto se tice recenzije, sve je na mestu. Koga briga za Loru palmer (narocito u 3. sezoni)? Osim uspaljenog Linca, to jest.

Mitologija Twin Peaks-a je ono najzanimljivije sto je iz cele te price izaslo i Linc je to odlicno akcentovao rediteljski. Steta sto to nije malo bolje sroceno u ovom filmu, vec je tako brljavo nabacano. Stvara se utisak da je 3. sezona pravljena iskljucivo kako bi se ovaj film spasio.

Dejan Ognjanovic је рекао...

razgovarao sam s linčom sinoć. uskoro stiže audio-video.

Барон Ракон је рекао...

post continental satyr Da,kao kad se probudis i pitas MAJKU ''koliko je sati''...u ovom slučaju ''koja je godina''
Ovaj ludi deda Linč nas tera da gledamo neke značke i brojeve na banderama...pa jebali ga i bandera i patuljak i konj i sova i crna loža i žene u crvenom i dokror Dzajkobi sa lopatom i Dzejkobova lestvica užasa...prekidam ovog momenta da mislim bilo šta vezano za TP i idem da popijem analgin.
Samo da kažem,ono ''Laura is the one'' se odnosi na ulaz u Belu ložu pošto tu ima samo jedno drvo(celovitost) a ovamo gde su više drvova je ulaz za Crnu ložu(fragmentacija) i Kuper kad joj kaže da je vodi kući misli na belu ložu u šumi ali se tu nešto dešava sa ponavljanjem one scene te nam se na kraju čini da ju je odveo kući...kao da se ludi deda igra jer zna šta ćemo da pretpostavimo u datom trenutku.


'Dr Ghoule, daj majke ti, moderisi komentare..'- to je zato što u ovoj zemlji ne postoji forum za TVIN PIKS pa moramo da ga pravimo ovđe u Gulovim komentarima!

Dejan Ognjanovic Ako si ga pitao nešto za filmove čisto gubljenje vremena,jer uvek odgovara isto i onda krene da troluje ljude s onim meditacijama...Ja bi ga pitao nešto vezano za slikarstvo,za Montanu,eventualno za francuski film jer tu bi jedino mogo da zabaci malo dalje,a mož bi ga pito i ono za Jugoslaviju kad je prolazio...za fabrike u Češkoj to voli!Nisam znao za ovo radujem se u svakom slučaju.

post continental satyr је рекао...

Baron Rakon ja imam veliki problem sa kartezijansko-dualistickim i katolickim pogledom na svet koji u ovom slucaju hoce da odvoji CRNU od BELE Loze. Veliki deo serije je suptilna satira borbe dobra i zla koju nam prodaju i Holivud,i FBI i televizija, i sve mejnstrim institucije. Banalno receno, ovde nema nijedne instance gde je zlo moguce jasno odvojiti od dobra, a Kuperov neuspeh je velikim delom to sto se njegov racionalni zapadni um skrhao pred misterijom, upravo dobra i zla.

Da li ces kraj da shvatis kao BESMISLEN, ili kao nihilisticki, ili kao satanisticki, ili pravoslavni, kakogod okrenes, kraj je direktna negacija borbe dobra i zla (TM) kao ontologije.

Posto je deda JEDINI koji u danasnjem tuznom svetu komercijalne zabave jos uvek govori fanovima da svet nije FARMA, nego MISTERIJA, to je vec dovoljno da za mene bude filmsko bozanstvo.

O svemu sto je u MEDJUVREMENU postigo na planu filmskog jezika, jos cu pisati godinama, ovo je u svakom smislu reci magnum opus.


Gorky је рекао...

Hoce li biti tog rivjua trece sezone ili nece?

Dejan Ognjanovic је рекао...

nadam se da hoće; želim to snažno, ali ne postizavam: prebukiran sam raznim obavezama u poslednje vreme i možda nešto malo odahnem posle sajma knjiga - ali samo MALO. plus, možda ću da prođem još jednom kroz 3. sezonu pre nego što sročim text... dakle, ne verujem da će rivjua biti u prvoj polovini novembra...

John Carpenter је рекао...

Znaci ipak ocena 5- za 3.sezonu a ne negde izmedju 3+ i 4-

John Carpenter је рекао...

Prijatno si me iznenadio verovatno je velikim ljudima poput linca sve oprosteno

supersun је рекао...

Zbog serije koju gledam na RTS-u morao sam da odgledam i ovaj film i sta reci?Nije mi legao kada sam ga gledao pre 20-ak godina,ali se u medjuvremenu odraslo...Nije mu ovo najbolji,ali ni najgori film-tvoja ocena je precizna.
Uvodne scene sa Ajzakom i Saterlendom su malo preduge,ali neophodne-ipak oni istrazuju ubistvo od koga je sve pocelo,meni vise smeta sto neke stvari nisu objasnjene ,niti dovedene u neku logicnu vezu-npr.jednoruki covek-ko je on? Covek koji se dere na semaforu na Lorinog caleta govori recenice koje mogu da se protumace kao da su oni deo nekog tajnog drustva-nista od objasnjenja.A zatim prsten-kao da stiti od zaposedanja - BOB nije mogao da udje i preuzme Loru,sto ovu nije spasilo ,ali da li ju je onda ubio cale ili BOB koji je usao u njega?I sta je taj prsten radio kod prve zrtve?
Mislim da je moglo da se ide na razradu ideje o tajnom drustvu (satanisti ?) pa da se to poveze sa zloduhom BOBom ali...
Sto se tice Lorinog histericnog ponasanja mislim da nije nerazumljivo niti odbojno-to je sve posledica silovanja,BOBa (ko god on bio ),narkomanije (u koju je otisla zbog toga) itd...
Ako bi zanemarili te propuste ovo ipak ostaje jedan od najboljih filmova o incestuoznom silovanju koje sam video,a kako je to sve odigrala Seril Li!!! Odavno je jasno da se nagrade u Holivudu dodeljuju politicki,ali je stvarno debilizam da nije ni nominovana za onog oskara!
Sve u svemu jaka trojka i apsolutno gledljiv film-ne znam zasto su ga izvizdali onomad u Kanu?
Jos da je zavrsni kadar onaj sa njenim licem u najlonu,a ne ono u drugoj dimenziji sa sve Meklahlanom,utisak bi bio jos bolji...

Барон Ракон је рекао...

FWWM je jedan od najatmosferičnijih i najemotivnijih filmova ikada,šta ćeš više - te priče 'ovo nije objašnjeno,ono nije..' su uglavnom promašaj kad je horor u pitanju nego Guliver preuzima tu američku percepciju i opstikl a ti Ameri su ljudi koji vole beskrajna objašnjavanja,sviranja kurcu..dok se ne useru od pričanja.David naravno pošto je Finac,znači više Indijanac nego Amerikanac,jebe pa ne staje sa 'Ne znam kaži ti meni o čemu se radi?'

supersun је рекао...

Mmmm...,sto se tice emotivnosti Daglas Sirk je neprevazidjen,a sto se tice objasnjavanja-pa mogli su neke stvari da povezu bolje,previse je "komadica koji nedostaju".U svakom slucaju ja sam zadovoljan odgledanim
A ovo ti je najjace-"David naravno pošto je Finac,znači više Indijanac nego Amerikanac..." - vrh vrhova!!!